Saturday, April 16, 2011

Segalanya tentang lens telefoto


Biasanya, orang menggunakan lensa telefoto untuk memperbesarkan objek yang berada jauh dari kita, tapi sebenarnya masih banyak fungsi lensa telefoto yang kita tak tahu.

Pertama kali, mari kita definisikan apa yang dimaksudkan dengan lensa telefoto. Menurutaku sebuah lensa dianggap sebagai lensa telefoto bila memiliki jarak fokus 60mm . Lebarnya adalah 60mm.

Ada dua tip lensa telefoto: satu adalah lensa telefoto yang tidak boleh zoom, seperti Canon EF 85mm f/1.8. Yang kedua adalah lensa zoom, seperti Canon 70-200mm f/4 L. Lensa yang boleh zoom lebih multi fungsi, tapi yang tidak boleh zoom biasanya boleh membuka semaksimam yang mungkin lebarnya. Ada juga lensa sapu jagad, yang memiliki rentang fokal dari lebar sampai telefoto. Contohnya lensa 18-200mm.


Memperbesar subjek foto

Kemampuan yang paling menonjol dari lensa telefoto adalah membesarkan subjek di kejauhan. Kemampuan ini membuat lensa telefoto menjadi sering digunakan untuk fotografi olahraga, pemandangan atau subjek lain dimana hempa tidak boleh mendekatinyai. Oleh itu,aku tak payah mendekati objek yang aku nak tangkap itu dan aku boleh mengambil gambar dari kejauhan tanpa diketahui oleh orang yang diambil gambarnya.


Makro atau close-up

Meskipun kita boleh memperbesar subjek gambar dari jarak jauh, tapi sebahagian besar lensa telefoto tidak sesuai untuk memperbesar subjek dari jarak dekat (makro fotografi). Hal ini disebabkan kerana banyak lensa telefoto tidak boleh fokus dekat dengan subjek foto.

Kedalaman fokus yang tipis

Semakin jauh rentang fokus yang digunakan, kawasan yang tidak fokus di gambar (latar belakang misalnya) menjadi semakin tak jelas. Hal ini kerana, lensa telefoto banyak digunakan untuk gambar potret.

Efek Komposisi

Kemampuan lain dari lensa telefoto adalah lensa telefoto membuat gambar menjadi komposisi. Latar belakang dan subjek fgambar sepertinya kelihatant dekat, gambar kelihatan menjadi dua dimensi. Maka dari itu, banyak photogarpher memilih lensa lebar untuk gambar pemandangan kerana lens lebar membuat gambar menjadi tiga dimensi.

Walaupun demikian, kadang-kadang lensa telefoto lebih baik daripada lensa lebar untuk foto pemandangan. Misalnya, lensa telefoto dapat membuat bulan atau matahari lebih besar dari pandangan mata , sehingga membuat pemandangan menjadi lebih dramatis. Lensa telefoto juga boleh membuat latar belakang seperti gunung- ganang menjadi lebih dekat dan lebih besar daripada asalnya.

Lensa telefoto cocok untuk mengambil foto kegiatan olahraga. Penonton terlihat seperti cukup dekat, kenyataannya cukup jauh. Hal ini karena efek kompresi


Potret

Seperti yang aku pernah bagitahu sebelum nini, lensa telefoto cukup popular bagi gambar potret, terutama gambar close-up atau kepala dan bahu. Lensa telefoto boleh membuat seseorang menjadi lebih menarik, kerana lensa ini boleh mengeliminasi tentang wajah seseorang. Dan kerana kedalaman fokus yang tipis, potret wanita kelihatan menarik kerana efek lembut yang ditimbulkan.Kebanyakan photographer pro yang menggunakan lensa telefoto yang sangat panjang seperti lensa 200mm atau lebih panjang lagi.

Gambar berkumpulan

Banyak orang percaya bahawa untuk mengambil gambar berkumpul, terutama yang memuatkan banyak orang, memerlukan lensa lebar. Bagi saya, menggunakan lensa telefoto untukgambar berkumpulan lebih baik.

Ketika kita mengambil gambar berkumpulan yang berukuran besar dan bertingkat-tingkat, lensa telefoto menjadi lebih berguna kerana wajah orang di belakang akan terlihat kurang lebih sama besar daripada orang di depan. Bila hempa menggunakan lensa lebar, maka foto orang yang baris belakang, akan terlihat jauh lebih kecil daripada orang dibaris paling depan, kecuali bila kita mengambil gambar dari arah atas atau tinggi.


Kesimpulanya:-

Kita hendak membuat apa-apa perkara,kita perlulah mempunyai bahan yang mencukupi & bahan tersebut berguna dengan apa yang kita hendak buat,Oleh itu,aku harap,hempa dapat menggunakan pakai tip yang aku bagi ini,sekiranya mempunyai sebarang kesalahan,aku minta maaf.Aku pun budak baru belajar,perlu banyak lagi ilmu didada untuk melawan photographer pro yang sudah bertapak lama di dunia photography ini

7 comments:

  1. Wah, gambar paling awal tu lensa apa? Ni boleh gambar bulan sudah ni...

    ReplyDelete
  2. 2 r lens telephoto bro,tau xpa,tapi berat kot

    ReplyDelete
  3. Sigma 200-500mm f 2.8 ......kalu nk tau price die ialah RM 87, 500...sempoi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...