Monday, April 25, 2011

10 perkara penting yang perlu mengenai lensa

1. Apa itu lensa?

Lensa adalah ruang untuk kemasukkan cahaya ke kamera. Kita dapat mengendalikan jumlah cahaya yang masuk melalui lensa dengan mengubah nilai bukaan(aperture).

Bukaan lensa menentukan ruang ketajaman cahaya. Semakin besar bukaan, ruang tajam semakin tipis sehingga latar belakang menjadi blur. Semakin kecil bukaan, semakin luas ruang tajam, sehingga latar belakang terlihat lebih jelas .

2. Lensa zoom dan lensa fix/non-zoom

Ada lensa zoom yang memiliki jarak fokus yang boleh diubah-ubah untuk membesarkan objek gambar, tapi ada juga yang memiliki lensa fix. Keistimewaan lensa fix adalah bukaannya yang besar sehingga mudah membuat latar belakang menjadi blur . Selain itu ukurannya kecil. Namun kerana tidak dapat zoom, maka photographer terpaksa berpindah randah ke satu tempat ke satu tempat yang lain.

3. Lensa makro dan non-makro

Perbezaan lensa makro dan non-makro terletak pada kemampuannya untuk fokus lebih dekat dari subjek dan perbesarannya. [lensa makro]. Banyak lensa makro yang direka lebih tajam daripada lensa biasa untuk kelihatan lebih detail objek yang kita tangkap.

4. Lensa Lebar (Sapujagat)

Lensa sapujagat biasanya diberikan untuk lensa yang boleh zoom dan lebar sampai 18-200mm. Lensa ini popular kaerana kita tidak harus mendekati objek , kita cuma perlu zoom saja. Tapi masalahnya lensa seperti ini kualitinya kurang, relatif mahal dan cukup berat. Pertimbangkan untuk memiliki beberapa lensa yang lebih khusus daripada lensa sapujagat kerana tak ada lensa yang sempurna.

5. Zoom bukan sekadar zoom

Setiap jarak fokus lensa (focal length) menghasilkan gambar.Lensa lebar menghasilkan effect y seperti tiga dimensi.Lensa standard menghasilkan gambar yang sesuai dengan perspektif mata manusia, dan lensa telefoto menghasilkan effect dua dimensi.

6. Kualiti gambar yang dihasilkan tergantung kepada lensa

Lensa sangat mempengaruhi hasil gambar. Ada lensa yang menghasilkan gambar yang tajam sekali, ada juga yang lembut. Ada yang kontras, tapi ada yang tidak. Ada pula yang memiliki bagian out of focus (bahagian yang tidak fokus) yang indah, ada juga yang bahagian out of focusnya dilihat bercelaru. Untuk menghasilkan gambar yang bervariasi, setiap photographer yang berpengalaman biasanya memiliki lebih dari satu lensa yang dipakai tergantung kepada jenis gambar yang diinginkan.

7. Kualiti optimal lensa biasanya terletak kepada dua stop dari bukaan maksimumnya

Hasil gambar pada umumnya tidak terlalu baik bila kita menggunakan bukaan maksimal lensa. Bila kita menutup bukaan sekitar dua f-stop, maka kualiti gambar akan lebih baik.

Angka f-stop pada bukaan adalah jarak fokus lensa dengan diameter bukaan. Urutan f-stop pada lensa iaitu f/1.4 – f/2 – f/2.8 – f/4 – f/5.6 – f/8 – f/11 – f/16 – f/22 dan seterusnya. Setiap perubahan dari f/1.4 ke f/2 kita sebut perubahan satu f-stop. Perubahan dari f/1.4 ke f/2.8 kita sebut perubahan dua f-stop.

8. Beza lensa mahal dengan lensa yang murah

Lensa yang murah materialnya biasa dari plastik dan tidak begitu tahan lasak. Kualiti lensanya juga bukan dari bahan yang terbaik. Hasil gambar agak bervariasi kerana kualiti kontrol yang tidak begitu ketat. Hasil gambar juga tidak konsisten (tidak selalu baik).

Sebaliknya, lensa yang berkualiti tinggi menghasilkan gambar yang lebih baik dan juga lensa yang lebih tahan lasak,ia boleh terkena air dan cuaca buruk.

9. Awas filter murah!

Filter murah boleh membuat gambar menjadi kurang baik. Meskipun lensa yang dipakai sangat mahal, tapi kalau filter yang dipakai buruk atau lama, maka hasilnya akan buruk. Hal ini kerana filter merupakan elemen lensa tambahan yang berpengaruh ke hasil gambar. Pertimbangkan untuk membeli filter yang baik terutama lensa yang dipakai berkualiti tinggi.

10. Beli lensa yang terbaik dan mengikut kemampuan diri

Kita hendak membeli sesuia barang itu,perlulah mengikut kemampuan diri kita,orang kata,ukur baju di badan sendir.Lensa bukannya murah harga,kita perlulah membuat pertimbangan sebelum kita membeli lensa tersebut.Contohnya,untuk apa kita beli lensa tersebut,apa kegunaan lensa tersebut dan banyak lagi.

8 comments:

  1. sizuka>welcome..sekiranya mempunyai slah & silap,harap maaf k

    ReplyDelete
  2. regarding to your question in my blog, please specific your model so that easy for me to look the stock..and moreover please contact by email for further information..thanks

    http://kitasukabarangjepun.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. teringin jugak nak miliki satu tp masih x berkemampuan..
    http://freedomismine-kimiez.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. i like this post...
    sekarang tgh giler2 zoom2.. hu3
    thanks sharing here..

    ReplyDelete
  5. kimiez>xpa,orang kata slow2..yang penting kena da usaha utk simpan duit r untuk beli DSLR ini,harga dah xberapa mahal sgt,kalau xcukup,beli ja yg DSLR biasa dlu or second hand,dah agak pandai,baru tukar pakai yang pro or mahal punya

    ReplyDelete
  6. nur Misnan>tau tak pa,
    sekarang ni smeua gila tentang zoom ja..
    dan semua dah malas nk b'gerak,bab 2 yg suka zoom ja dari jauh..hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...