Thursday, March 31, 2011

Tip hilangkan perasan kaku dihadapan kamera








Kita selalu tidak puas dengan hasil gambar yang kita tangkap sendiri kan? Hempa jangan lah pula hendak salahkan wajah hempa yang tidak fotogenik. Jangan pula merasa diri tidak cantik. Aku dapat tip ini dari seorang fotografer ,dia menyatakan satu-satunya cara agar tampak menarik di depan kamera adalah dengan bersikap wajar.

Tapi masalahnya,hmmm
kat bawah ni ada tipnya..jom kita tengak:-
Alihkan pikiran

Agar tidak terlihat kaku, alihkan pikiran hempa dari kamera. Agar lebih mudah, ajaklah kawan atau binatang peliharaan untuk turut berpose bersama. Jika hempa ingin tangkap gambar sendirian, alihkan tangan pada benda-benda di sekitar hempa, atau lipat kedua tangan agar terlihat tidak kaku. Jangan biarkan kedua tangan berada pada sisi badan hempa.

Tampak sampin

Jika hempa memiliki wajah asimetris, misalnya satu mata lebih besar dari mata yang lain, sebaiknya hempa berpose dengan sedikit memusingkan kepala hempa ke tepi sehingga kamera hanya menangkap 2/3 dari wajah hempa. Pose ini juga memiliki efek menguruskan kerana gambar mengambil angle horisontal dan bukan vertikal.

Fokus pada satu titik

Untuk pengambilan gambar berukuran pasport, mau tak mau wajah harus menghadap kamera. Agar tak terlalu kelihatan kaku, fokuskan mata hempa pada titik di atas lensa kamera atau hempa boleh fokus melihat titik di belakang lensa, misalnya, bahu si fotografer.

Perasan ketawa

Bergambar di studio, akan lebih menegangkan keadaan ketika hempa berpose di luar ruangan. Untuk mencairkan ketegangan, mintalah fotografer mengucapkan sesuatu seperti 1 2 3,ready dan lain-lain sambil menangkap gambar hempa. Kalau tak, cubalah pikirkan hal-hal lucu sehingga hempa boleh ketawa atau tersenyum dengan ekspresi natural. Sering-sering berlatih senyum di depan cermin juga boleh sangat membantu.

Agak-agak photograper tadi orang mana ya?hahaha..Aku harap kita semua dapat memahami tip yang diberikan oleh photograper tersebut.Sayangilah DSLR anda,SyurgaKu,IsteriKU..

4 comments:

  1. sy rase sy kaku gak...muke x fotogenik :)
    i'll try this tips...

    ReplyDelete
  2. yeay tips berguna!trimas ayamas:)

    ReplyDelete
  3. izieyana>InsyaAllah m'jadi,yang paling penting,kita kena berani & yakin ketika depan camera

    ReplyDelete
  4. atiqa>sama2...hrap2 kamu semua dapat mengatasi semua masalah yang kamu semua hdapi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...