Powered By Blogger

Sunday, March 27, 2011

Menghindari dari cepat rosak


1. Tempat Penyimpanan : Tempat penyimpanan sangat perlu diperhatikan, simpan lah kamera hempa di tempat yang sejuk ( tidah terlalu panas dan tidak terlalu lembab ) dan terhindar dari debu. Hempa boleh membeli Lemari khusus penyimpan kamera tapi harganya masih relatif mahal, untuk alternativ lain hempa boleh membeli Lemari kaca / kayu yang lebih murah, pasangkan lampu 5watt di dalamnya dan atur jarak dari lampu ke kamera anda sekitar 40cm agar suhu di dalam almari tetap sejuk. kemudian letakkan beberapa silica gel untuk menghindari jamur.

2. Cara menyimpan : Selain tempat penyimpanan kamera hempa. Pastikan posisi hempa meletakkan kamera di tempat yang betul, bersihkan lah kamera hempa sebelum menyimpannya. untuk penyimpanan dalam waktu yang lama keluarkan lah baterai dari dalam kamera untuk menghindri Over-charger. Untuk kamera DSLR, Buang lensa dari body sebelum di simpan dan ingat di pasang ” bodyup ” pada lensa dan body Kamera. Apabila hempa membawa kamera keluar, simpanlah kamera hempa di dalam bag khusus tempat kamera atau bag yang memiliki lapisan lebut yang lebih tebal dan pastikan bag hempa itu mengikut saiz kamera supaya mengelak ia tergoncang.

3. Hindari dari Matahari berlebihan : Panas sinar matahari yang berlebihan boleh merosak bahagian-bahagian kamera hempa yang diperbuat dari plastik .

4. Hidari Kapur Barus : kapur barus adalah benda yang sangat di takuti oleh kamera, kerana kapur barus dapat merosak PBC ( printed circuit board ) iaitu tempat dimana chip elektronik kamera itu terpasang. Kapur barus juga dapat membuat flek flek pada lensa kamera hempa.Sekiranya terkena kapur barus,kamera kita sangat sukar untuk diperbaiki dan kemungkinan besar kamera kita itu dapat diselamatkan lagi.

5. Hindari Air Laut : Air laut sangat bebahaya bagi kamera, jauhkan kamera dari terkena air laut. Air laut boleh menyebabkan berkarat pada bahagian kamera dan merosakan bahagian elektronik yang lainnya. Bagi pengguna kamera DSLR, jangan sekali sekali mengganti lensa di pantai apalagi di laut, karena wap air laut yang di hembuskan angin dapat masuk ke dalam kamera hempa dan membawa butir-butir pasir dan zat garam yang menyebabkan kerosakan pada bahagian dalam kamera hempa.

6. Bersihkan kamera : Sekiranya hempa dapat membersihkan selalu kamera hempa atau setidaknya seminggu sekali. Gunakan kain lap khusus kamera atau yang biasanya di pakai mengelap cermin mata untuk membersihkan body dan bahagian luar lensa .

7. Servislah Berkala : Lakukan servis secara selalu jangan tunggu sampai kamerahempa rosak baru di servis. Servislah kamerahempa di tempat yang sesuai.Sekiranya hempa tak mahir tentang bahagian dalam kamera,jangan sesekali membukanya...
Sekiranya ada yang terkurang ataupun tidak berapa jelas,aku hendak minta maaf ok,
Apa-apa pun,sayangilah DSLR kita...DSLRku nyawaku,SyurgaKu & isteriku..cewahh...hahahahha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...